Augusta pirmajā nedēļā Aizputes pilsētā un novadā norisinājās nometne bērniem “Prieks kopā būt”,
kuru pilnībā finansē Sabiedrības integrācijas fonds no piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta
līdzekļiem, programmas “Ģimenei draudzīga pašvaldība” ietvaros.
Nometne bija paredzēta, kā dienas nometne 5 dienu garumā dažādojot saturu un aktivitāšu vietas
Aizputes novadā, iekļaujot arī vienas dienas ekskursijas braucienu uz Roju-iepazīstot jūru un ar to
saistītās bagātības.
Nometnes dalībnieki – 25 Aizputes novada jaunāko klašu izglītojamie vecumā no 9 līdz 10 gadiem
(3.4.klase). Novadā ir 5 vispārizglītojošās iestādes, no kurām ikviens gribētājs bija aicināts
pieteikties nometnei.
Veidojot nometnes iepriekš un balstoties uz esošo pieredzi, optimālākais variants mērķgrupas bērnu
izvēlei ir elektroniskas anketas izveide, kas ļāva vienā laikā pieteikties ne tikai no pilsētas, bet arī
novadā esošajiem lauku reģioniem, tādā veidā neradot diskriminācijas risku par pilsētā un laukos
dzīvojošiem bērniem, neuzskatot, ka lielākas priekšrocības ir tieši pilsētas bērniem. Tādā veidā
tika izvēlēti 25 dalībnieki, kuri nav iekļauti citās nometnēs, un kuriem šī radošā nometne bija jauna
iespēja izaugsmei un sadarbībai.
Mērķauditorijas uzskaite notika nometnes pirmajā dienā – vecākiem parakstot līgumu par
noteikumu ievērošanu, atbildību utml. noteikumiem. Nometnes pēdējā dienā notika ģimeniskas un
sportiskas aktivitātes visiem ģimenes locekļiem.
Šajā vecumā bērniem ir ļoti svarīgi iepazīties, rast jaunus draugus, apliecināt sevi, izzināt pasauli,
socializēties. Jaunākajā skolas vecumā ir svarīgs vecāku, brāļu un māsu atbalsts, kas sekmē
izaugsmi tādēļ nometnes pēdējā dienā tika oficiāli aicināti visi bērnu vecāki un citi ģimenes locekļi
līdzdarboties kopīgās aktivitātēs, stiprinot ģimenes vērtības kopābūšanas priekā. Šī vecumposma
skolēni, salīdzinot ar vecāko klašu skolēniem, ir vismazāk iesaistīti vasaras nometnēs, un citos
ārpusklases pasākumos novadā. Tāpēc bija piesaistīti pieredzējuši un iedvesmojoši 4 nodarbību
vadītāji, kuri palīdzēja nodarbību laikā, attīstīja intereses un jaunas prasmes. Lieliskās vadītāju
komandas apliecinājuma piemērs ir minams- izcilās vecāku atsauksmes par nometnes norisi
pagājušā gada vasarā. Komandā darbojās pedagogi, kas ir ļoti stipra un ar lielu pieredzi darbā ar
bērniem gan speciālajā skolā, gan vispārējā izglītības iestādēs.
Aktivitāšu kopums bija vērsts gan uz bērnu personības attīstību, iekļaušanu, gan ģimeņu kopību un
sadarbības prasmju attīstību. Izglītojošās nodarbības bija pārdomātas, lai radītu interesi par
dabaszinātnēm, mākslu un zinātni, sportu, kas veicinās skolēnu personības izaugsmi.
Aktivitātēs tika iesaistīti arī vismaz 6 brīvprātīgie un medmāsa, kas guva pieredzi iepriekšējā gada
nometnē.
Nometnes pirmā diena uzsākās ar dalībnieku reģistrēšanu un medicīnas darbinieka apskati.
Kā pirmā aktivitāte bija teatrāla nometnes atklāšana un iekšējo kārtības noteikumu kopīga
analizēšana , sasaistot ar reāliem notikumiem nometnes ikdienā. Nometnes dalībnieki piedalījās
jautrā nodarbībā, kas ietvēra iepazīšanos vienam ar otru,visi kopā “izaudzināja un izglītoja” vienu
traku govi, kura vasaras karstumā bija noklīdusi no “Pupuķu”mājas ganāmpulka un nemācēja
uzvesties. Neformālā gaisotnē apguva iekšējās kārtības noteikumus, kas visiem kopīgi bija kā jautrs
piedzīvojums nometnes sākumā, veicinot adaptāciju un sadraudzību pirmajās nometnes stundās.
Tālākajā gaitā dalībnieki tika sadalīti divās grupās , no kuriem puse iesaistījās nometnes karoga
veidošanā, savukārt otra dalībnieku puse iesaistījās saliedēšanās aktivitātēs. Turpmākajā dienas daļā
grupas mainījās vietām. Rezultātā abas grupas apguva gan radošo nodarbību prasmes, veidojot
vārdu kartes un nometnes karogu, gan darbojās komandu saliedēšanās aktivitātēs. Aktivitāšu mērķis
bija nodrošināt bērniem kvalitatīvu sagatavošanās procesu nometnes nākamajām dienām, lai varētu
sekmīgi veikt nometnē plānotās darbības, kas vēlāk noderētu ikdienā un veicinātu savstarpēju
sadraudzību vienam ar otru. Nometnes dalībnieki piedalījās jautrās un radošās nodarbībās, kas
ietver iepazīšanos vienam ar otru, iesaistīšanos, sociālo mijiedarbību, izglītības iespējas, personīgo
izaugsmi un radošo aktivitātes paaugstināšanos. Iepazinās ar nometnes programmu, izmantojot
iepriekš sagatavotos izglītojošus materiālus nedēļas dienu tēmām.
Veicināja sadarbības prasmes kā vienotam veselumam.
Katras dienas noslēgumā kopīgi ar nometnes personālu dalībnieki iesaistījās dienas izvērtējuma
aktivitātē, kurā noskaidrojās viedokļi, kas patika, kas nepatika pirmās nometnes dienas ietvaros, kas
jāuzlabo nometnes rīkotājiem, lai nometne būtu kā neaizmirstams vasaras piedzīvojums ikvienam.
Otrās dienas aktivitātē bija iespēja bērniem izzināt dabas daudzveidību, darbojoties praktiski
dažādās dabas darbnīcās, apgūstot, gan izdzīvošanas māku, gan iemācoties dažādas praktiskas,
noderīgas lietas dzīvei, kā arī izzināt vēsturiskus faktus par izdzīvošanu mežā. Aktivitātes ietvaros
iepazina gan novada dabas parku Cīravā, gan apguva izdzīvošanas māku, tādā veidā veicinājām
savstarpējo saliedētību, stiprinot komandas garu un norūdot patstāvību sevī.
Satika meža ķēniņu un gāja medīt lāčus, bet dažādu apstākļu sakritības dēļ tie pamuka. Cēla
vigvamu, meklēja pārtiku mežā, zāģēja ,cirta un darbojās radošā nodarbībā darinot zirnekļa tīklus
gan no dabas materiāliem, gan krāsainiem dzijas pavedieniem. Diena nebija labvēlīga ar
laikapstākļiem, dažubrīd lija, taču tas netraucēja apgūt sadarbošanās un izdzīvošanas māku pie
dabas.
Guva lielu pieredzi, kā izdzīvot dabā, paši sev iegūstot pārtiku, izzinot vēsturiskus faktus par
Mežaparka leģendām un noslēpumiem, kā arī apgūt medīšanas māku, ugunskura kurināšanas
prasmi, kompasa lietošanu, zelta āderes kartes lasīšanas prasmi, vigvama celšanas māku darbojoties
stiprā komandā, kā vienam veselam.
Trešās dienas aktivitātes mērķis bija iepazīt vienu no Latvijas pilsētām – Roju, iepazīt jūras krasta
burvību. Šajā nometnes dienā iepazina vienu no Latvijas pilsētām – Roju. Kopā iepazīt jūras krasta
burvību ir patīkams piedzīvojums. Pilnveidoja sevi ar to, ka daba mums dod daudz. Nometnes
dalībnieki kā vienota komanda gāja pārgājienā gar jūras krastu un satika Neptūnu, kurš pastāstīja,
ka tālākajā ceļa posmā atrodami jūras dārgumi. Kopīgā gājienā tika atrastas apslēptās mantas, kuras
liekot lietā turpat jūras krastā , deva ceļazīmi pārgājiena turpināšanai tālāk. Aktivitātes jūras krastā
veicināja personības izveicības un komandas gara stiprināšanu un savu spēku novērtēšanu gan
personīgi , gan kopumā. Pārgājiena laikā bērni vāca dažādus “jūras dārgumus”, no kuriem tālākajā
dienas gaitā veidoja radošas gleznas, kas bija kā dāvana vecākiem noslēguma dienā.
Darbojoties radošajā darbnīcā, nometnes komanda tika sadalīta divās daļās. Kamēr vieni darbojās
radošajā darbnīcā, otra devās uz Kaltenes zivju fabriku, un vērot, kā noris darbs zivju fabrikā. Bija
iespēja degustēt zivis, un kā atklājums vairākiem nometnes dalībniekiem – tās nebūt negaršo slikti.
Pilnveidot sevi ar to, kad daba mums dod daudz daudziem, dalībniekiem bija kā īsts jaunatklājums.
Kopumā visas diena garumā tika veicināta zināšanu apguve caur neformālo izglītību, gūtas
zināšanas un praktiskā lietderības nozīme par lietām, kas mums ikdienā ir apkārt.
Ceturtās dienas programma ietvēra aktīvu sporta spēļu apmācību un vispusīgo fizisko attīstību visas
dienas garumā.
Šīs nometnes dienas garumā aktivitātes bija vērstas uz savstarpēju sadarbību un skolēnu
kreativitātes attīstīšanu, komandas gara stiprināšanu, ģimeņu saliedētību.
Tika organizētas dažādas sporta spēles, bija iespēja izjust sacensību garu un piedalīties dažādās
jautrās stafetēs, pārbaudīt savas fiziskās un garīgās spējas dažādos organizētos turnīros. Noskaidroti
uzvarētāji un gūts priekšstats par uzticēšanos komandā vai sev veicot dažādas sportiskās aktivitātes.
Paralēli sporta aktivitātēm , nometnes bērniem bija iespēja darboties radošajā nodarbībā- stresa
noņemšanas spilventiņu darināšanā, kas iepriekš nebija plānots, bet izvērtējot bērnu darboties
prieku citās nometnes dienās, nometnes radošā komandā nolēma piedāvāt šādu iespēju bērniem, kas
viņiem ļoti patika un bija sasaistīts ar veselības dienu. Diena bija ļoti karsta, tādēļ bija iespēja
piedalīties arī jautrās ūdensatrakcijās, kad bija kā ļoti labs un piedzīvojumiem bagāts atdzesēšanās
veids karstajā vasaras svelmē.
Nometnes noslēguma diena bija visbagātākā ar dažādām aktivitātēm visas dienas garumā. Šajā,
noslēguma dienā, gan kopīgi ar vecākiem, gan individuāli tika gleznots, gatavoti mūzikas
instrumenti, dejotas dejas ,vārīta zupa, dziedāts , gatavoti kokteiļi, cepti cepumi bērniem kopā ar
vecākiem.
Aktivitātes bija organizētas ar mērķi attīstīt nometnes dalībnieku radošo prasmju un iemaņu
kopumu. Veicināta kopēja sadarbība meistarklasē bērniem ar vecākiem . Šīs dienas aktivitātes ļāva
izmēģināt sevi kādā no mākslinieciskās jaunrades jomām.
Izbaudīta šī diena kā svētki, radot ģimenēm draudzīgas vides veidošanu un savstapēju sapratni šajā
grūtajā valstiskajā un vispaaules krīzes situācijā saistībā ar COVID-19 uzliktajiem ierobežojumiem.
Nometnes dienas noslēgumā kopīgi gan bērni, gan vecāki, gan Aizputes domes pārstāvji iesaistījās
dienas un nometnes izvērtējuma aktivitātē, kurā noskaidrojās viedokļi, kas patika, kas nepatika visu
nometnes dienu ietvaros.
Uzklausīti vecāku uzmundrinājumi, par to, ka šāda veida nometnes ir ļoti nepieciešamas bērniem,
sevišķi šajos apstākļos, kad liegtas mācības klātienē un liegts satikšanās prieks vienam ar otru.
Aktivitātēs tika iesaistīti arī 6 brīvprātīgie no Latvijas Mazpulku biedrības un medmāsa, kas guva
pieredzi iepriekšējā gada nometnē.
Ieguvēji ir visi – vecāki, bērni, nometnes radošā komanda.
Pasākumu finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta
līdzekļiem, programmas “Ģimenei draudzīga pašvaldība” ietvaros.